Monday, October 20, 2014

25 Zulhijjah 1435H ~ Anjing oh Anjing

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Pagi Isnin …. saya dikejutkan dengan ini ….

 

10678682_873385622671504_1253547162229476173_n

 

Owhhh … saya amat ketinggalan …  hanya pagi ni baru tau … itu pun sebab nmpk di wall FB  …. juga terpampang gambar2 yg bertudung menutup aurat (saya yakin Islam agamanya) bersama keluarga memegang anjing …Gulp!

Tetiba ….. saya terkenang 1 waktu dahulu … bila keluar utk property inspection sewaktu bertugas di pejabat cawangan …. soklan pertama yg ditanya ….. ada anjing ka? Ni soklan wajib bila mengunjungi premis non-Muslim …. bila dah dipastikan tiada anjing … baru saya berani  … or jika ada saya akan pastikan ianya jauh dari saya …

Kenapa??? ….. sebab saya telah dididik …dalam Islam ….anjing adalah haiwan mugahalazah  ….. haram dipelihara … kecuali untuk tujuan yg diharuskan oleh syarak … sebagai pengawal ladang/kebun contohnya…

Tidak dinafikan anjing … haiwan yg boleh dilatih … erti kata lain bijak … korang ingat tak cerita tv yg popular satu masa dahulu ….Lassie …. kisah anjing yg bijak

Walaupun ada anjing yg comel, cerdik, bersih, menggebu …. tapi disebabkan adanya larangan bagi umat Islam untuk menjadikan anjing sbg haiwan peliharaan … itulah sebabnya bila terserempak je dgn haiwan makhluk Allah ni … perasaan utk mengelakkan diri darinya tetap ada ..…

Apalagi jika terseremak dengan anak anjing a.k.a. puppy yg suka mengekor dan menyondol2 seperti anak kucing ….

 

Terkenang satu waktu dulu, Comel kucing peliharaan yg akhirnya mati disebabkan bisul di bahagian muka … Crying face

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]ana ayesha

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...