Thursday, September 25, 2014

30 Zulkaedah 1435H ~ Salam Zulhijjah 1435H

 

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Hari ni Khamis, 30 Zulkaedah …. yg berpuasa Khamis … selamat berpuasa!

Uolls tau tak ? ….. Malam tadi tengok anak bulan …..

Tengok anak bulan, bukan untuk tentukan hari raya ye kawan2 …. Rolling on the floor laughing

Tapi untuk tetapkan 1 Zulhijjah 1435H…. Smile

Lepas tengok anak bulan ….. barulah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu tetapkan tarikhnya …. itu pun setelah diperkenankan oleh Raja-Raja Melayu ….

1 Zulhijjah 1435H telah ditentukan pada hari Jumaat, 26 Sept. 2014 …. so hari ini adalah hari terakhir di bulan Zulkaedah …..

Juga bermakna …. Hari Raya Haji a.k.a. Aidil Adha adalah pada hari Ahad, 10 Zulhijjah bersamaan 5 Okt. 2014 …..

image

Salam Zulhijjah ye kawan2 ….

Sempena bulan Zulhijjah ni …. jom kita perbanyakkan amal  ….

Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, "Tidak ada hari yang lebih baik di sisi Allah untuk lakukan amalan kebaikan selain sepuluh hari terawal dalam bulan Zulhijjah". Para sahabat bertanya, adakah jihad fisabilillah tidak boleh menandingi amalan yang dilakukan pada sepuluh hari tersebut ?” Nabi bersabda, "Jihad pun tidak boleh menandingi melainkan dia keluar berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak pulang dengan keduanya”. (HR. Bukhari)

Sumber

10 hari terawal … 1 – 9 Zulhijjah  … eloklah berpuasa sunat …

"Tidak ada hari-hari yang lebih dikasihi Allah untuk beribadah kepadaNya melebihi sepuluh hari bulan Zulhijjah. Berpuasa pada setiap hari daripadanya menyamai ganjaran berpuasa setahun, dan beribadah pada setiap malam daripadanya menyamai ganjaran beribadah pada Lailatul Qadr." (HR. Imam at-Tirmidzi)

Sumber

Sekiranya tidak mampu berpuasa 9 hari berturut2 …. ambillah peluang untuk berpuasa pada Hari Arafah, iaitu pada 9 Zulhijjah, sehari sebelum Hari Raya Haji …. kerana puasa pada hari tersebut dapat menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang ….

kelebihan-puasa-arafah

Selain berpuasa sunat …. amalan soleh yg lain antaranya membaca Al-Quran, solat sunat, menghadiri majlis ilmu, bersalawat, berzikir, bersedekah juga mengeratkan silaturrahim juga dituntut ….

image

Sebaiknya amalan soleh ini berterusan …. tidak hanya dihadkan di bulan Zulhijjah sahaja ….

Jadilah kamu orang yang baik … orang yang baik, bila ada disukai, bila tiada dirindui, bila mati ditangisi … (Saiyidina Ali bin Abi Talib)

#selfreminder

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_tana ayesha

Wednesday, September 24, 2014

Wordless Wednesday ~ 89 ~ Update Sulaman ….

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

image

 

Liking SOMEONE doesn’t mean you have to be LOVERS, sometimes you just have to be FRIENDS …. #selfreminder

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]ana ayesha

Tuesday, September 23, 2014

28 Zulkaedah 1435H ~ Langit nan luas ….

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Langit itu luas …. seluas mata memandang … tak tercapai dek mata akan sempadannya …

Nampak dekat …. tapi jauh …

Perumpamaan Melayu …. antara langit dan bumi … menunjukkan perbezaan di antara dua entiti yg begitu ketara …. tidak sepadan ….. tidak sebanding … tidak sekelas ….…..

Sejak bermastautin di tpt baru …. payah benor nak menikmati sinar mentari

Foto ini …. pagi tadi ….

image

Indahnya ciptaan Allah …. Masya Allah …..

Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat …. #selfreminder

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[1]ana ayesha

Monday, September 22, 2014

Mari Menyulam ….

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Budak berkain pelikat ni buat apa????

image

Kasi fokus dekat skit …..

Tu dia ….. korang nampak tak????

image

Hahaha …… menyulam Rolling on the floor laughing

Jangan salah anggap …. not me yg menyuruhnya menyulam ….

Inilah kerja sekolah yg diberi oleh teacher sblm sch holiday baru ni …

Jenuh jugaklah budak ni menyumpah2 sebab terpaksa menyulam ….

Maklumlah …. keras tangan ….

Sepatutnya bertukang katanya …. tapi sbb nan ado kayu, digantikan dgn sulaman

Untuk memudahkan kerja …. me belikan ‘RAM’ …. eh korang ni tau tak ‘RAM’ tu apa???

Haha …. yg mcm dlm gambo bawah ni ….

image

Yang bulat warna kuning tuuuu….

So kain tu teganglah bila dah dipasangkan ‘RAM’ …. so mudahlah nak menyulam

Benang pun tak pyh beli … guna je benang projek cross-stich yg berkotak2 dlm simpanan …. belen buat projek cross-stich zaman me muda remaja dolu2 …

Sooooo ….. setelah berhempas pulas menunjuk ajar …. maka

Nilah hasilnya …. blum siap …. still in the progress ….

image

Bolehlah kannnn ….. wp tak cunnnnn ….

Ur learning something dear boy … Mama proud of u …

In case of emergency ….. bolehlah nak jahit kain/baju koyak …..

 

Bersusah payah ….. sebahagian dari kehidupan …. #selfreminder

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[1]_thumbana ayesha

27 Zulkaedah 1435H ~ There’s No Place Like Home ….….

 

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

image

 

image

 

image

image

 

20131019_110027

 

3 things u cannot recover in life … the WORD after its said, the MOMENT after its missed and the TIME after its gone …. #selfreminder

Am missing my home in my hometown … Sad smile

 

image

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[1]ana ayesha

Friday, September 12, 2014

7 Sunnah Rasulullah S.A.W. ~ Jom Amalkan ….

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

1508613_581815771893664_164834495_n

 

Saat hati berkata ingin, namun Allah berkata tunggu.  Kita merancang, Allah juga merancang.  Tetapi perancangan Allah lebih baik

#selfreminder

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]ana ayesha

17 Zulkaedah 1435H ~ Roti Pita Keju Berinti ….

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Roti pita keju berinti ……sarapan pagi Jumaat ….

Alaa senang jee buatnya ….

Panaskan oven dulu …. 170 C ….

Bahan Utama :

Roti pita keju – beli yg ready made di pasaraya

Bahan intinya :

3 keping daging burger Ramly

4 ulas bawang kecil – dihiris

3 ulas bawang putih – dihiris

Caranya :

Panaskan minyak (letak sikit jee sbb daging burger akan mengeluarkan lemak bila digoreng)

Tumis bawang …. dah layu masukkan daging burger …. kacau2lah sampai masak daging

Dah masak …. toskan daging utk buang minyak lebihan … caranya letak atas tapis ….

image

Kemudian letak mayonis dan cili sos …. sebatikan

image

Roti pita dipotong dua dan dibelah di bahagian tengahnya untuk membentuk seperti poket ….

Letaklah inti …. kmd letak slice keju yg dicarik2 …

image

Balut roti menggunaka aluminium foil … dan masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan …. waktu roti dimasukkan oven ‘off’ kan … so roti hanya suam2

Biarkan dalam 10 minit …

Ini roti pita keju yg dah siap dimasak …

Tengok kejuuu tu dah cair ….

Bolehlah ngappppp

image

At some point, you have to realize that some people can stay in your HEART but not in your LIFE …… #selfreminder

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]ana ayesha

Thursday, September 11, 2014

New Room …

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Yup … am already in the new room …

View from inside … looking at the enterance …

image

Behing me …. No windows ….

image

Since am not sharing this room …. i hv the authority to decorate it as i wish ….

Fridge magnets … there many more at home …

image

Guys … i hv read abt the danger of sticking fridge magnets to the fridge door…. they will radiate the foods inside and it may cause cancer …

Key chains ….

image

Am still comfortable using less lights …

image

The carpet is still the same color n design …

image

 

Kill Them With Success, Bury Them With A Smile …. #selfreminder

 

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]ana ayesha

Seminar …..

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Seminar Penyelidikan JPPH ke 5 ….

Presenting the findings of my paper that was written in 2013 …

Cant help myself feeling stupid … am talking something that am not expert …

Alhamdulillah … thanks to the audience  for listening (hope so they are  …..) and being silence as no questions was asked during the QA session …

image

image

image

image

Memorable moments ..….

Always keep in mind … do ur best, ALLAH will do the rest …#selfreminder

416860msbhhg1zjm_thumb_thumb_thumb_t[2]_thumbana ayesha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...