Wednesday, October 31, 2012

Wordless Wednesday ~ 48 ~ Belajar Senyum …..

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA!

Kredit : Sini & Sini

 

Polis  di negeri China gigit penyepit makanan untuk belajar senyum ……. tujuan untuk mendapatkan “senyuman seragam”

 

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

Wednesday, October 24, 2012

Wordless Wednesday ~ 47

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA!

 

546809_539266816099310_305141147_n

Source

Pagar keliling rumah semakin tinggi petanda kadar pencerobohan juga semakin tinggi …..

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

Tuesday, October 23, 2012

Bulan Zulhijjah ……

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA!
 

Hari ni 6 Zulhijjah …. kejap jer dah masuk ari ke 6 bulan Zulhijjah ……alhamdulillah diberi peluang & ruang olehNYA utk menikmati udara segar yg sejuk lagi nyaman ni …..

Kat sini cuaca cerah jer …… tapi langit tak selalu cerah …….. skrg ni musim ujan tak kira masa pagi, petang, tghari, mlm, tghmlm ….. apapun hujan tu satu rahmat …. jgn ada pulak yg menyumpah …… ceh! hujan …. tak boleh yer …..  nak tau lebih lanjut persoalan hujan tu satu rahmat jom beli malah AL-Islam keluaran Nov. 2012 ….. murah jer RM5 ……… 

Al Islam

so cuaca yg sejuk segar nih kalo ikutkan takyahlah pasang air-cond. ……. jimat duit kjn ….. tapi manusia rambut sama itam tapi hati lain2 …. sejuk2 pun nak berair-cond. …… yg tak tahan sejuk tu terpaksalah pakai baju berlapis2 …. sampai kebas jari2 menahan sejuk …..

Ada apa di bulan Zulhijjah ??? …….

Bila sebut bulan Zulhijjah pasti terbayang bulan haji

Bagi mereka yg terpilih sebagai tetamu ALLAH di tanah suci Mekah ….. berbahagialah kerana telah dapat menunaikan rukun Islam yg ke 5

Bulan Zulhijjah juga bulan raya …… hari raya haji ….. bila sebut raya haji pasti ingat ibadah korban dan hendak menjayakan ibadah korban sekarang dah tak murah …… rata2 RM400 satu bahagian ……. kalo yg murah tu biasanya utk ibadah korban di luar negara ……. tapi rasanya taklah murah mane pun hny mungkin RM50 lebih murah berbanding ibadah korban dlm negara …….

P1090804

berbahgialah pada yg dpt menunaikan ibadah korban ……. skrg nih kesedaran akan kelebihan ibadah korban juga semakin meningkat …. memasing berlumba2 nak menambah pahala …..

Nabi Muhammad SAW telah bersabda: “Tiada sesuatu amalan anak Adam di hari Nahar (Hari Raya Korban) yang lebih disukai Allah selain menyembelih haiwan korban.Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi) dengan cukup segala tubuh anggota, cukup bulunya, tanduknya, dan kuku-kukunya. Dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak pada suatu tempat di sisi Allah SWT. sebelum mengalir ke tanah. Kerana itu berbahagialah dirimu dengannya.”       Hadis Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim.

Source

Sesungguhnya 10 hari pertama di bulan Zulhijjah disuruh supaya memperbanyakkan amalan …. antaranya pose sunat 1 – 9 Zulhijjah ….. tahniah! pd yg berjaya berpuasa sehingga ke hari ini 6 Zulhijjah ….

Bulan Zulhijjah klo dibandingkan dgn bulan Ramadan mmg org tak berape nak perasan pun wp bulan Zulhijjah nih ada juga hari raya tapi raya haji …….

Bila tiba hari raya haji …… ramai yg buat endah tak endah ….. smp ada yg kata hari raya haji ni utk yg pergi menunaikan haji jerrrrr ….. ada plak yg kata raya haji tak semeriah raya pose ……. ada plak yg kata besor benor ker raya haji nih????? hmmmmmmmmmm smp begitu sekali …..

Bagi yg belum berkesempatan berpuasa di bulan Zulhijjah ….. jom2 rebut pahala berpuasa hari arafah …..pada 9 Zulhijjah 1433H bersamaan 25 Oktober 2012 ….. hari Khamis

….. jgn luper amalan di pagi raya …

PAGI 10 ZULHIJAH
  1. Mandi sunat Aidiladha pada pagi harinya.
  2. Memakai pakaian baru dan bersih sebagai tanda syukur kepada Allah.
  3. Memakai haruman dan wangian yang menyenangkan.
  4. Memohon keampunan dan bermaaf-maafan sesama ahli keluarga.
  5. Sunat menjamah makan-minum selepas selesai solat Aidiladha.
  6. Menggunakan jalan berbeza sewaktu pergi dan pulang dari masjid.
  7. Lebih afdal dengan berjalan kaki jika masjid tidak terlalu jauh.
  8. Bertakbir, tahmid dan tahlil bermula dari malam 10 Zulhijjah hingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah (Takbir Muqayyad).
  9. Bersolat sunat hari raya dan mendengar khutbah penuh penghayatan.
  10. Ziarah menziarahi kaum keluarga, jiran tetangga, dan sahabat handai.
  11. Bersedekah kepada mereka yang memerlukan.
  12. Elakkan sambutan hari raya daripada perkara yang ditegah syarak.

Source

 

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

Monday, October 22, 2012

Tat Nenas Gulung …… Untuk Aidil Adha

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA!
 
 
Semalam   ……… 21Okt.….. my birthday …. Alhamdulillah diberi ruang dan peluang oleh NYA utk terus menghirup udara yg segar lagi percuma di muka bumi ni …..
 
Brp thn lagi nak smp 1/2 abd ??? hahaha tak perlu calculator ….. dgn jari pun boleh kira …… nak congak jer pun blh ….. maknanya tak lamalah tu ….. BERINGAT2LAH ~
 
 
P1000746
 
ni gbr kek …. tapi kek birthday budak kacak yg ke 12 thn …. kek aiskrim ….. mmg yummy …..
 
 
Tapi semalam tak de kek …. only wish dari budak kacak …… hepi birthday mama! and mama said tq dear ….. tak de ke hadiah utk mama?…. gelang ker …. cincin ker ….. kereta ker …. and budak kacak said nantilah bila sy dah kerja!
 
Sempat ker nak tunggu budak kacak tu kerja???? adaker umur mama nih lagi?….. Insyaallah jika dizinkanNYA …… tapi senang ker nak dpt kerja bila tiba masanya nanti ???? والله أعلم ……… doa mama …. supaya budak kacak dipermudahkan rezeki yg halal baginya di dunia ini ….. AMIN
 
Yesterday and the day bfr i bake 2 cookies …. for raya haji … terlebih rajin ler pulak….
 
Biskut pertama TAT NENAS GULUNG
 
 P1010335
 
Resepi dari blog CMG via Wana Yusuf and here goes the recipe …. (cnp dari blog Wana Yusuf, terima kasih … CMG & Wana Yusuf)
 
 

TAT NENAS GULUNG

BAHAN-BAHANNYA
230 gram mentega berkualiti tinggi (saya guna brand SCS) ~ i guna farmcow jer
400 gram tepung gandum*
40 gram tepung kastard*(*disatukan dan diayak)
50 gram gula aising ~ i guna castor sugar, konon nak bg tat ni crunchy ….
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
Inti nenas secukupnya, digentel sebesar duit 5 sen
Kuning telur untuk disapu ~ campur sikit dgn air spy kuning telur tak pekat sgt

CARA MEMBUATNYA

Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Mati kan mixer, ratakan adunan, dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.

    Isi sedikit doh tadi dalam acuan tekan yang dipasang muncung tat gulung. Picit panjang hingga habis. (i guna acuan khas utk tat gulung yg dibeli di thn 90an ….. waktu tu biskut tat gulung ni mmg gempark habis …) Letak inti tadi dan gulung kemas2. Alih ke dalam dulang pembakar, buat hingga siap.

    Sapu kuing telur atas tat gulung tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 – 25 minit (i bake for 20min @ 170C) atau hingga kuning keemasan. Keluarkan tat dari oven dan biar 2-3 minit dalam loyang pembakar.

    Alih atas jaringan dan biar sejuk, simpan dalam bekas kedap udara…

 
Buat biskut nih 1 resepi jer …. konon sbb raya haji …… tapi half of the tart dah hilang masuk dlm perut budak kacak …..katanya sedap sgtlah biskut nih mama …..
 
Okay bolehlah ulang siaran resepi nih …. Thumbs up
 
 

2nd cookie …… jeng2 …. next entrylah …

 
 

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

Friday, October 5, 2012

It Is Friday …..

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA!
 

205307_384239761638386_1368231167_n

 

Yeay! Yeay! …… Weekend’s Mood Is On

 

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...