Tuesday, June 19, 2012

Explorasi Ke Gua Niah ……

 

 

::~ ASSALAMU’ALAIKUM WBT ~::

hAI! hALO! aLOHA! sELAMAT sIANG!

 

Gua Niah !!!!! gua ni mmg popular …… terletak di Miri, Sarawak

Zaman sekolah dulu, cikgu kata, Gua Niah adalah gua batukapur yg terbesar di Malaysia

Cikgu kata lagi Gua Niah terkenal dengan aktiviti mengutip sarang burung layang2 yang mahal giler tu ……  dan dikatakan sarang burung yg dikutip dari gua nih adalah antara yang terbaik di dunia …….

Waktu tu tak terfikir pun nak ke gua nih ….. nak buat hapa bukannya nak pi kutip sarang burung

Tapi …… Kunjungan ke Miri tempoh hari, telah memberi kesempatan ke Gua Niah ….. perkara yang tidak pernah kuangankan

Jom mulakan explorasi ke Gua Niah ……

P1000674

Ini gbr di hadapan pejabat Taman Negara Niah (tu sebenarnya figura ape ??? ada yg kata tu gbr buaya tengah makan org ….. )

P1000676

Sebenarnya gua niah terletak di seberang sana  ….. so maknanya kenalah naik bot (tambangnya dah masok sekali dlm pakej) utk ke seberang atau yg pandai berenang bolehlah mencuba …… ada brani ka ?? Air sg keroh & tenang tapi jgn disangka tak de boya ….

P1000677

Tu first group  ….. dah sampai ke tebing di seberang sana …. safe landing

P1000680

okay semua ahli rombongan dah selamat sampai ke jeti di seberang sana …. sedang mendengar taklimat dr jurupandu (siapa namanya …. dah luper), masa ni semua senyum manis …. excited ler tuuuuu

P1000681

Selesai dgr taklimat …. maka perjalanan pun bermula …. di awal perjalanan  masing2 cergas ….. jam menunjukkan pukul 10:30 am

Di sebelah kanan ada sebuah muzium …… kami tak singgah pun …..

P1000682

Maklumlah dlm hutan pemandangan pun hijau jer, udara pon segar …. keadaan rupabumi tak sekata …. ada kala menurun, ada kala mendaki ….

P1000684

Macam pemandangan dusun doyan di kpg teman jer tapi yg bagusnya dah siap di bina plankwalk (dr jeti smplah ke pintu gua) … so taklah thrill sgt bg yg biasa berjln …. this is kacang ….

P1000692

P1000686

Sepanjang perjalanan adalah bbrp papan tanda yang mengingatkan pengunjung jangan membuang sampah merata2 (tong sampah mmg disediakan di sepanjang trak), tidak boleh tebang pokok, tidak boleh berburu, tidak boleh menarah pokok (jgn gatal tgn nak tinggalkan jejak kat pokkok tu ….) juga tidak boleh menyalakan unggun api …. juga ada amaran trak yg disediakan kalo musim hujan licin jadi kena berhati2 ….. waktu kami ke sana cuaca mmg panas so tak delah yg jatuh tergolek  …..

P1000690

P1000691

hahaha ni geng yg tertinggal di blkg …. waktu ni mmg dah penat  giler sbb dah berjln lebih 1 jam …… tapi masih boleh senyum lagi cik kak, cik abg, cik adik ….. pepun tahniahlah berjaya jugak korang smp, khasnya  boss (datin dr…….) yg berbaju hijau bertudung coklat tuuuuuu …. member yg di depan tu hepi giler siap tunjuk aksi spontan  ……. peace lagik!!!!! cayalah beb

P1000695P1000696

P1000701P1000702

P1000706

Akhirnya setelah penat berjln (lebih 1 jam tau ….) kami pun smp di pintu Gua Dagang (salah satu drp gua yg ada …. kalo tak silap ada 3 buah gua di Taman Negara Niah ni). 

Di pintu gua ni memasing sibuk posing sebagai kenangan ….. bukan senang nak sampai dik oiiiiiiiiiii..

Nampak tak kayu yg mcm tiang tu ?  Kata si tour guide nilah bekas penempatan awal masyarakat pribumi di kaw gua ni ….

Dari Gua Dagang, kami ke Gua Besar …..

Dalam gua ni mmg gelap pekat hitam ….. hahaha ni nak bagi gambaran betapa gelapnya jadi kena bawak lampu suluh ….. selain daripada lampu suluh sepatutnya kena bawak jugak sarung tangan ye ….. sebab tempat dahlah gelap, bila gelap mulalah rasa tak stabil jadinya nak berpeganglah pada alang tu tapikan pada alang tu penuh dgn t*i* burung jadinya kalau korang nak pi bawak sarung tangan jugak ….

P1000716

Ni gambaran betapa gelapnya di dalam Gua Besar (gbr ni mmg gelap yer … sbb guna kamera murahan jer)

Ni lah rupanya bhg dlm Gua Besar ….. kami mmg kena panjat dan turun tangga tu dgn diterangi cahaya dari lampu suloh  …… gambar ni cilok dari sini

Nampak tak khemah merah di bhg atas tu ? ….. kata tour guide mrk yg mengutip sarang burung dlm gua nih akn berkampung di sini ….. mkn, tidur dan masak dlm gua

P1000717

Akhirnya kami berjaya juga keluar dari Gua Besar dgn selamat ….. terasa amat lega bila ternmpk chy matahari di pintu gua …… Alhamdulillah

P1000709

Di bhg luar gua mmg ada disediakan tempat utk berehat ….. tapi tak kuasa nak duduk byk benor t*i* burung ……. nampak tak batang yg tergantung tu ….. tour guide kata pemungut sarang burung akn memanjat batang buluh tu utk mengambil sarang burung di siling gua …. mmg hebat sungguh penangan sarang burung …..

 

Perjalanan yg tidak mungkin dilupakan (sbb tulah gigih menulis n3 ni)….. juga tidak mahu diulangi ….. pepun terima kasih kpd pihak penganjur wp kedengaran yg tidak enak di sebalik eksplorasi nih ….

416860msbhhg1zjm (1) ana ayesha

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...