Tuesday, February 22, 2011

Ikan Bakar Bercili

Resepi ni diminta oleh  MamaGee

mamagee 

Senang jer nak buat ikan bakar bercili ni, ana rasa MamaGee pun tau tapi saja jer nak tny.  Ikan bakar ni mmg menjadi favourite Abg. Hafiz sekali mkn sekor ikan dan kalau boleh hari2 nak lauk ni.

Jom tgk mcm mana nak masak ikan bakar bercili.

Resepi Ikan Bakar Bercili

Sumber : Grandma

Bahan2nya:

2 ekor ikan (biasanya guna ikan mambung/kembong/bawal, yg plg best tentulah ikan bawal)

2 sd besar cili boh ~ kalau nak byk sambal bubuh lebih cili (resepi cili boh klik sini)

air asam jawa

garam dan gula secukup rasa

daun pisang

 

Cara membuatnya:

1.  Tumis cili hingga garing, masukkan air asam jawa.  Masukkan garam dan gula secukup rasa

P1060953

2.  Setelah cili garing, masukkan ikan dan gaulkan sebati

P1060956 

3.  Sediakan daun pisang

P1060954

4.  Letakkan ikan di atas daun pisang dan balutkan

P1060961

5.  Bakar sehingga masak

P1060963 

Dah siap bolehlah dihidangkan. Makan dengan nasi panas2 ni mmg sedap. 

P1060939_thumb[6]

416860msbhhg1zjm ana ayesha

8 comments:

  1. sedapnya ana.. selalu kalau buat, mesti masak cili pastu curah atas ikan. nanti nak try la macam ana nih

    ReplyDelete
  2. @cek chun silakan chek chun cuba style ikan bakaq yg ni plak

    ReplyDelete
  3. nampak sedap kak....akak tlg bg sy rasa yer....hehehehe

    ReplyDelete
  4. oh...mcm tu yer...

    biasanya sy buat...cili tu tak masak...lupmur terus pada ikan..pastu bakar.. :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    BLOG REVIEW : CITRA HATI ALIESHA KIRANA

    ReplyDelete
  5. As Salam..sedapnya..nak try la..boleh ye bakar atas kuali leper tu..

    ReplyDelete
  6. @Laizan mmg sedap pun. nanti klu mkn nasi dgn ikan ni mesti berpiggan2 hancus diet u

    ReplyDelete
  7. @nabilah_2908 boleh jugak mcm tu tapi resepi yg ni terlebih rajin sbb cilinya dimasak dulu jadikan sambal

    ReplyDelete
  8. @Ina Waalaikummussalam ina. ikan bakar ni sedaplah pada tekak ana sekeluarga, cubalah kalau nak tau kesedapannya. mmg ana bakar guna kuali leper yg tebal tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...